توسط اندیشکده آب و خاک بسیج اساتید دانشگاه زابل صورت گرفت؛

استان سیستان و…

توسط اندیشکده آب و خاک بسیج اساتید دانشگاه زابل صورت گرفت؛

بررسی مصرف سیلاژ یونجه در منطقه سیستان

یه گزارش روابط عمومی کانون بسیج اساتید دانشگاه زابل، اولین مرحله بررسی مسئله مصرف سیلاژ یونجه در منطقه سیستان با بازدید 2 نفر از اساتید بسیجی و اعضای اندیشکده آب و خاک کانون بسیج اساتید دانشگاه زابل صورت گرفت.

در این بازدید آقای دکتر یوسف‌الهی (متخصص تغذیه دام) و آقای دکتر آقچه‌لو (دامپزشک)  حضور داشتند و از نزدیک نوع و نحوه مصرف این سیلاژها مورد بررسی قرار گرفت.

در این مرحله از دو دامداری منطقه، تغذیه جایگاه و سلامت دام ها مورد بررسی قرار گرفت. در هردو دامداری از سیلاژ یونجه در بخش علوفه دام استفاده می کردند و رضایت از مصرف داشتند. بالطبع با توجه به نحوه تغذیه دام ها و تنها منبع علوفه سبز و با ارزش غذایی خوب سیلاژ با هر کیفیتی مقبول خواهد بود.  اما برای اینکه بتوانیم در مورد ارزش اقتصادی آن در مقایسه با علوفه خشک یونجه اظهار نظر کرد نیازمند آزمایشاتی می باشد.

با توجه به اندازه ذرات سیلاژ یونجه توصیه می شود که حتما از کاه درشت (حداقل 4 سانتی متر) نیز استفاده شود تا سلامت شکمبه تامین شود.

از طرف دیگر در بازدیدهای انجام شده در گوساله ها و بره ها به خوبی کمبود ریز مغذی ( ویتامینی و معدنی ) دیده می شد که نیازمند استفاده از مکمل در جیره  دام‌ها است. 

در خصوص گاوهای شیری، دامداران اطلاع کافی از جیره غذایی و نیازهای گاو نداشته و اگر توجه درست بشود با توجه به مصرف سیلاژ یونجه انتظار می رود میزان تولید شیر و باروری را  افزایش داد.

لازم به ذکر است که سیلاژ یونجه توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی با قیمت مناسب در منطقه سیستان توزیع می گردد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.